U3F1ZWV6ZTEyNjUzOTgyNjMyODVfRnJlZTc5ODMyMjY0NDI5Ng==

فن الإعلان لماذا تنجح بعض الحملات وتفشل أخرى






فن الإعلان لماذا تنجح بعض الحملات وتفشل أخرى وهذا لعدة أسباب شائعه:- 


 أغلب مشاكل الإعلانات مع اختلاف المنصات المستخدمة 

لتخصص ال Media Buying »


 واللي بشوفها بتعمل نتائجً سلبية لأي اعلان 8 عناصر  أساسية:

- Planning

- Audience Optimization

- Budget Strategy 

- Bidding Strategies 

- Brand Reputation 

- Creative 

- Control 

- KPIs & Metrics 


١) مشكلة ال Planning 


- تتلخص في ان قبل ما اعمل اى إعلان ، 

مَش بكون عامل ال Homework بتاعي الخاص بداية من ….


أ) تحديد الهدف من ال campaign : 

- هل هو increase Brand awareness 

- ولا increase engagement 

- ولا increase sales 

> تحديد الهدف بيساعدني علي تحديد نوع الإعلان اللي هيوصلني له 


ب) تحديد ال buyer personas وًال Target audience 


بحيث اعمل ال ad set المناسبة لكل شريحة لان قرار الشراء 

بيختلف من persona او شريحة للتانية 


ج) تحديد الميزانية ومدة الإعلان 


د) التنسيق مع ال offline channels وًال products managers ان مافيش مشكلة في الخدمة او المنتج و ان القنوات التسويقية سواء offline او digital هيكملوا بعض 

بجانب طبعا ال word of mouth و سعر و جودة الخدمة او المنتج بيفرقوا في اي campaign . 


٢) مشكلة - Audience Optimization


أ) لو مثلا بنعلن علي فيس بوك فبنختار. بعشوائية الاستهداف 

و لو علي جوجل نفس القصة وزيادة عليها ال keywords و باقي خطوات ال Adset 

فالنتيجة كواليتي ضعيفة زي (مني ولعة - امير الاحزان ) 

او clicks و مفيش conversion 


ب) المشكلة ده اننا مَش بناخد بالنا من العناصر اللي قلناها في 

ال planning

فبيشغل ال campaign و يوسع الTargetو ال keywords و يحرق Budget و خلاص و زى ماتيجى

- فالأفضل اننا نعمل اكتر من ad set 

كل واحد له تركيز معين ، مثال:


أ) واحد مركز علي ال Behavior 

ب) التاني مركز علي ال Remarketing 

ج) التالت انستجرام مثلا بس بمحتوى مخصص لطبيعة ال audience اللي هناك 

"بلاش سلطة في ال targeting 


٣) مشكلة ال Budget 


مشاكل ال budget حاجة من التلاتة….::


أ} يا مش عارف من الاول يحدد ميزانية 


ب} يا ميزانية قليلة و عايز يبيع حاجة غالية زي مجال العقارات يبقي عايز يبيع شقة ب ٢ مليون مثلا و يقولك الميزانية في الشهر ٥ آلاف جنيه و عايز أبيع ١٠ شقق


ج} يا أما معاه ميزانية كويسة و بيصرفها غلط استسهال و مش عايز يفكر كويس ازاي يحقق افضل نتائج بالميزانية اللي معاه 


د) فَلَو ميزانية مثلا الشهر ٤٠٠ دولار بالكتير 

يبقي يفضّل يتصرف في الاسبوع ١٠٠ دولار علي ٣ ايام في افضل الاوقات اللي بتعمل تفاعل عالي زي ال weekend في معظم المجالات و تبقي 

Campaign budget optimization 

لو هيعمل اكتر من Adset و هكذا 


٤) مشكلة ال bidding 


- بيبقي يا اما automatic يا اما manual حسب كل منصة طبعا 

- و مش عارف امتي يعمل scaling للنقطة ده عشان نوصل بافضل نتيجة و في نفس الوقت ال budget متضربش مننا 


- فيه اكتر من 20 tactics بستخدمهم عشان اوصل للي انا عايزه 


- بس علي الاقل في البداية ممكن اوصل اسبوعين automatic 

- بعد كدة شوفوا ال winning Adset / ad group 

- و نبدا نعمل scaling 

Manual bid 

مع ظبط رفايع زي ال placement & creative 

هتظبط زيادة خاصة ان زودنا نسبة ١٠٪؜ عن المتوسط بحيث نحقق اقصي استفادة من افضل Adset 


٥) مشكلة ال Brand Reputation 

تلاقي مثلا شركة عقارات عندها مشكلة سابقة في تسليم الشقق في ميعادها او شركة ما حصل لها crisis قبل كدة


- و تيجي الشركة تقولك انت يا بتاع Digital Marketing الساحر الهندي اعمل اعلان و عايز أبيع من غير ما احل مشاكلي!


٦)  مشاكل ال Ad Creative …


- من اهم العناصر لنجاح اي اعلان هو جزء ال creative 


A) Landing page optimization 

لو الاعلانات هدفها traffic : web conversions 

مهم جدا الاهتمام بكل ما يتعلق بال landing page من 

( UI / UX / SEO / Form type ) 

بجانب جزء ال CRO 


B- SM ads creative 

-  الاهتمام  بالكتابة و التصميم / فيديوهات الخ 

والاهم ان كل منصة يبقي لها محتوي خاص مش copy paste 

- اللي بيعمل نتايج كويسة علي فيس بوك غير انستجرام غير تيكتوك الخ 


٧) مشكلة ال Control 


تتلخص في  " نظرية شغل ال campaign و سيرى يا نورماندى " 


- من اهم الحاجات لأي campaign انك تتابعها بشكل مستمر و يكون في البداية A/B campaign بحيث نشوف 

ال Conversions جاي منين و نركز باقي ال Campaign عليها 


- النقطة التانية لازم يكون دايما عندك plan B 

بحيث لو ال campaign محققتش النتائج المطلوبة تغير من ال strategy او من ال platform او من ال Type Of Ad 


٨) تحديد ال KPIs & Metrics 

- لو مش شغالين وفقا لارقام و metrics فانت علي الله حكايتك. 


تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة