فن الإعلان لماذا تنجح بعض الحملات وتفشل أخرى وهذا لعدة أسباب شائعه:-
أغلب مشاكل الإعلانات مع اختلاف المنصات المستخدمة
لتخصص ال Media Buying »
واللي بشوفها بتعمل نتائجً سلبية لأي اعلان 8 عناصر أساسية:
- Planning
- Audience Optimization
- Budget Strategy
- Bidding Strategies
- Brand Reputation
- Creative
- Control
- KPIs & Metrics
١) مشكلة ال Planning
- تتلخص في ان قبل ما اعمل اى إعلان ،
مَش بكون عامل ال Homework بتاعي الخاص بداية من ….
أ) تحديد الهدف من ال campaign :
- هل هو increase Brand awareness
- ولا increase engagement
- ولا increase sales
> تحديد الهدف بيساعدني علي تحديد نوع الإعلان اللي هيوصلني له
ب) تحديد ال buyer personas وًال Target audience
بحيث اعمل ال ad set المناسبة لكل شريحة لان قرار الشراء
بيختلف من persona او شريحة للتانية
ج) تحديد الميزانية ومدة الإعلان
د) التنسيق مع ال offline channels وًال products managers ان مافيش مشكلة في الخدمة او المنتج و ان القنوات التسويقية سواء offline او digital هيكملوا بعض
بجانب طبعا ال word of mouth و سعر و جودة الخدمة او المنتج بيفرقوا في اي campaign .
٢) مشكلة - Audience Optimization
أ) لو مثلا بنعلن علي فيس بوك فبنختار. بعشوائية الاستهداف
و لو علي جوجل نفس القصة وزيادة عليها ال keywords و باقي خطوات ال Adset
فالنتيجة كواليتي ضعيفة زي (مني ولعة - امير الاحزان )
او clicks و مفيش conversion
ب) المشكلة ده اننا مَش بناخد بالنا من العناصر اللي قلناها في
ال planning
فبيشغل ال campaign و يوسع الTargetو ال keywords و يحرق Budget و خلاص و زى ماتيجى
- فالأفضل اننا نعمل اكتر من ad set
كل واحد له تركيز معين ، مثال:
أ) واحد مركز علي ال Behavior
ب) التاني مركز علي ال Remarketing
ج) التالت انستجرام مثلا بس بمحتوى مخصص لطبيعة ال audience اللي هناك
"بلاش سلطة في ال targeting
٣) مشكلة ال Budget
مشاكل ال budget حاجة من التلاتة….::
أ} يا مش عارف من الاول يحدد ميزانية
ج} يا أما معاه ميزانية كويسة و بيصرفها غلط استسهال و مش عايز يفكر كويس ازاي يحقق افضل نتائج بالميزانية اللي معاه
د) فَلَو ميزانية مثلا الشهر ٤٠٠ دولار بالكتير
يبقي يفضّل يتصرف في الاسبوع ١٠٠ دولار علي ٣ ايام في افضل الاوقات اللي بتعمل تفاعل عالي زي ال weekend في معظم المجالات و تبقي
Campaign budget optimization
لو هيعمل اكتر من Adset و هكذا
٤) مشكلة ال bidding
- بيبقي يا اما automatic يا اما manual حسب كل منصة طبعا
- و مش عارف امتي يعمل scaling للنقطة ده عشان نوصل بافضل نتيجة و في نفس الوقت ال budget متضربش مننا
- فيه اكتر من 20 tactics بستخدمهم عشان اوصل للي انا عايزه
- بس علي الاقل في البداية ممكن اوصل اسبوعين automatic
- بعد كدة شوفوا ال winning Adset / ad group
- و نبدا نعمل scaling
Manual bid
مع ظبط رفايع زي ال placement & creative
هتظبط زيادة خاصة ان زودنا نسبة ١٠٪ عن المتوسط بحيث نحقق اقصي استفادة من افضل Adset
٥) مشكلة ال Brand Reputation
تلاقي مثلا شركة عقارات عندها مشكلة سابقة في تسليم الشقق في ميعادها او شركة ما حصل لها crisis قبل كدة
- و تيجي الشركة تقولك انت يا بتاع Digital Marketing الساحر الهندي اعمل اعلان و عايز أبيع من غير ما احل مشاكلي!
٦) مشاكل ال Ad Creative …
- من اهم العناصر لنجاح اي اعلان هو جزء ال creative
A) Landing page optimization
لو الاعلانات هدفها traffic : web conversions
مهم جدا الاهتمام بكل ما يتعلق بال landing page من
( UI / UX / SEO / Form type )
بجانب جزء ال CRO
B- SM ads creative
- الاهتمام بالكتابة و التصميم / فيديوهات الخ
والاهم ان كل منصة يبقي لها محتوي خاص مش copy paste
- اللي بيعمل نتايج كويسة علي فيس بوك غير انستجرام غير تيكتوك الخ
٧) مشكلة ال Control
تتلخص في " نظرية شغل ال campaign و سيرى يا نورماندى "
- من اهم الحاجات لأي campaign انك تتابعها بشكل مستمر و يكون في البداية A/B campaign بحيث نشوف
ال Conversions جاي منين و نركز باقي ال Campaign عليها
- النقطة التانية لازم يكون دايما عندك plan B
بحيث لو ال campaign محققتش النتائج المطلوبة تغير من ال strategy او من ال platform او من ال Type Of Ad
٨) تحديد ال KPIs & Metrics
- لو مش شغالين وفقا لارقام و metrics فانت علي الله حكايتك.
إرسال تعليق